<< sep 2020 >>

Linker

Resultater

Rytmisk Gymnastikk

Bergens Turnforening har et aktivt og levende miljø med mange gymnaster på ulike nivå og aldersgrupper. Flere av de unge turnerne ligger blant de beste i Norge! De reiser mye på konkurranser, og har jevnlig besøk fra utlandet. Klubben har dyktige trenere og dommere som markerer seg nasjonalt.

Rytmisk gymnastikk er en av de få idrettene som kun finnes for jenter/kvinner. Man kan holde på med rytmisk gymnastikk som breddeaktivitet eller konkurranseaktivitet. Å holdepå med rytmisk gymnastikk gir allsidig trening av kroppen, god kroppsbevissthet og selvtillit.

Rytmisk gymnastikk er en kombinasjon av kroppstekniske vansker, redskaper ibevegelse og dans til musikk. Med kroppen skal man gjøre ulike vansker innenforhovedgruppene; hopp/sprang, balanser, piruetter og bølger/bevegelighet. Det skal også være rom for dansetrinn og bevegelser som passer til musikken. Samtidig skal man håndtere et redskap. Det finnes fem ulike redskaper: Tau, ring, ball, køller og bånd. Redskapene skal være i bevegelse på ulike måter, kastes og fanges. Harmonien mellom kroppen, redskapet og musikken utgjør en helhet. Elementene skal settes sammen på en naturlig måte slik at det blir flyt i programmet. Man må velge elementer, stil og musikk som passer til gymnastenes ferdigheter og personlighet.

Klikk her for påmelding breddeparti

Trenere

Under utvikling