BT stiller to flotte tropper i junior-NM

Bergens Turnforening viser en imponerende bredde i rytmisk gymnastikk (RG). I junior-NM på hjemmebane stiller vi to tropper.

12. til 14. mai arrangerer Bergens Turnforening junior-NM i RG. Mesterskapet går av stabelen i Fana Arena, og her blir det dans, turn, teknikk og kreativitet på høyt nivå.

I RG bruker og konkurrerer vi med fem ulike redskaper: Tau, ring, ball, køller og vimpel (bånd), i tillegg til frittstående program. Redskapene skal være i bevegelse på ulike måter, kastes og fanges. Harmonien mellom kroppen, redskapet og musikken utgjør en vakker og energisk helhet. Programmene kjøres individuelt eller i tropp, duo eller trio. Vi konkurrerer også som lag.

BT har av de største konkurransetroppene i Norge

BT er en av klubbene i Norge som stiller flest tropper i konkurransene lokalt og nasjonalt. Det blir lagt merke til og det ligger et imponerende breddearbeid bak.

Juniortroppene er delt inn etter alder. Den ene troppen består av de eldste juniorene, mens den andre troppen består av de yngste. Begge troppene har vist en imponerende innsats og nivå i konkurransene.

Under den første NorgesCup-konkurransen i år vant den eldste troppen en flott sølvmedalje. Dette er en sterk prestasjon, og det viser den høye kvaliteten på gymnastene i BT. De tok også sølv i en stor konkurranse i Serbia i vår. De har vist teknisk dyktighet, eleganse og samspill i sine oppvisninger, og de har fått mye ros fra dommere og publikum.

Den yngste troppen har også gjort det svært godt i konkurransene. De endte på en imponerende 4. plass i første NorgesCup. Nå gleder begge troppene seg til å vise seg frem på «hjemmebane» i Bergen, i junior-NM i Fana Arena.

Hardt arbeid og gode støttespillere

De gode resultatene kommer av dedikasjon og hardt arbeid fra både gymnastene og trenerne. Det er også et tegn på den sterke støtten fra foreldre og klubben som har bidratt til at gymnastene kan utvikle sitt potensiale og konkurrere på et høyt nivå.

BT har også en stolt historie innen RG, og har over 150 aktive gymnaster. Det er stor bredde i klubben, som fokuserer på å utvikle gymnastene sine i alle aldre og nivåer, fra nybegynnere til eliteutøvere.

RG er en krevende idrett som kombinerer styrke, fleksibilitet, koordinasjon og musikalitet. Gymnastene utfører koreograferte rutiner med og uten redskap, og de blir vurdert av dommere basert på teknikk, artistisk uttrykk og vanskelighetsgrad. Det er en idrett som krever mye trening, disiplin og utholdenhet. I mai kan innsatsen bli belønnet med NM-medalje!

Vi ønsker Anastasia, Hennie, Agnes, Lotte, Suzanne, Johanna, Nora, Adelka,

Caroline Louise og Michalina lykke til!

Tekst: Heidi Tofterå Slettemoen

Foto: Tatiana Chrenogorova