God Jul & Nyhetsbrev Desember 2023

2023 står fram som et meget spesielt sportslig år! Etter å ha sett litt i arkivene for 2023, slår det meg at Bergens Turnforening er noe helt spesielt! Bare les nedover hvilke prestasjoner som oppnås med treningsglede og strukturert trening!

Årets høydepunkt for Bergens Turnforening er allikevel Juleoppvisningen! Med 1000 besøkende og glade barn med familie, er dette en opplevelse barn vil huske i lang tid.

På vegne av administrasjonen er det mange som skal takkes! Spesielt takk går ut til alle dere foresatte som gjør det mulig å arrangere og drifte en så stor forening. Det er utallige timer med frivillig arbeid som ligger til grunn for at det faktisk er mulig å gjennomføre.

Gjennom 2024 vil vi ha fokus på det som er av kost-nytte verdi. Det legges mange timer ned i dugnad som vi er helt avhengig av, samtidig er det viktig at vi ikke belaster mer enn nødvendig.

Alle breddepartier starter opp Uke 2, fra og med mandag 8. januar 2024

Dersom du ikke skal være medlem i 2024, MÅ du avslutte medlemskapet innen 31. desember for ikke å bli avkrevet årskontingent!

Tropps Gymnastikk

Tropps Gymnastikk har en sammenspleiset og fin gjeng som har tatt kvantesteg for rekrutter. Ofte har vi måtte se litt lengre ned på resultatlisten for å finne Bergens Turnforening, men den tid er forbi... Men la det være sagt med en gang, uansett hvor man ligger på resultatlisten, er opplevelse av samhold, være der som et lag, og sosialt samvære det ALLER viktigste!

For første gang deltok rekruttene i et kretsmesterskap i oktober. Det var nok med skrekkblandet fryd at 10-12 åringer stiller med andre lag for å vise hva man har trent for. Dette var en god erfaring som de kunne ta med seg til Buskerud Trampetten bare noen uker senere!

Helgen 18. - 19. november deltok 8 av rekruttene på Buskerud Trampetten som er det største uoffisielle nasjonale konkurransen for rekrutt og junior. Det var en superflott helg. Vi var på vanndisko i Drammensbadet og så masse bra turn i Berskaughallen!

• De presterte kjempebra og det gikk over all forventning! Helgens plasseringer:

• Trampett: 5.plass (av 50) med karakteren 11,050

• Frittstående: 6.plass (av 21) med karakteren 12,300

• Tumbling: 13.plass (av 49) med karakteren 10,750

Travel høst for Friidretts gruppen

Friidrett har hatt en travel høst med flere konkurranser. Friidrett har holdt god fart inn mot slutten av året med masse aktiviteter. Du kan følge dem fra Facebook siden.

Embla Njerve utmerker seg med sterke resultater og økende høyder, noe som resulterte i at hun mottok utmerkelse på Årets Friidrettsgalla Vestland for sin bronsemedalje på EYOF i Slovenia i sommer! Hun hoppet 3.90 i sitt siste forsøk.

Det har vært mange meritter også for Friidrett dette året og vi nevner blant annet deres egen Skansen Atletics, et fantastisk arrangement som pågår gjennom store deler av sesongen samt gjennomført Junior NM

4 medaljar til BT på jr-NM i Sandnes

Oda Myklebust sølv i slegge KU23

Embla Njerve sølv i stav KU20

Eskil Njerve sølv i stav MU23

Christian Vik Pettersen bronse i stav MU23

Oda Myklebust 4. plass i diskos KU23

Rytmisk Gymnastikk

Denne høsten har det vært enorm aktivitet. Tidligere i år arrangerte vi NM for juniorer, hvor Charlotte Gailiunaite ble Norges Mester.

Samtidig denne høsten har flere av våre utøvere jobbet seg inn på landslaget

På senhøsten ble det arrangert Vennskaps konkurranse med Polen, Italia, Estland, Kroatia, Bulgaria og Sverige som besøkende nasjoner. Gymnastene fikk se Bergen på sitt vakreste.

Det er også her mange som skulle vært nevnt i forbindelse med sine bragder!

Gymnastics Awards

Siri Kornstad ble kåret til Årets trener i Norge blant alle grener i Norges Gymnastikk og Turnforbund. Denne tildelingen er en meget høyt anerkjent og respektert anerkjennesle for sitt strukturerte arbeid over tid. En trener som er dyktig og målrettet i arbeidet med å fremme vårt viktigste mål- “Dersom barna har hatt det kjekt på trening og gleder seg til den neste, da har vi oppnådd målet vårt”

Årets trener Bergens Turnforening - Turn

Svetla ble kåret til Årets trener for den lange og lojale trenerjobben her i foreningen. Ikke alle vet at Svetla har vært utøver i OL og på landslaget i en årrekke for Bulgaria i sin ungdom.

Apparat Turn

Tidligere i år ble Jakob Kvamsøe tatt ut til VM for Juniorer i Tyrkia. Ingen hadde forventning til at Jakob skulle hevde seg helt i toppen av verdens eliten, men der tok alle grundig feil, inkludert Jakob selv..!

At han skulle komme helt til finalen i Hopp er over alles forventninger og ble til slutt nummer 7 i VERDEN! Det er helt sykt, og vanskelig å fatte. Han tok også gullmedalje i NM for juniorer i år.

Aleksander Mellingen ble historik med sin 1. plass i Nordisk mesterskap under 14 år for juniorer i Helsinki.

Phillip utvikler seg også med 1. & 2. plass i Norges cup, han deltok også i EYOF i Slovenia i sommer.

Grunnlaget legges i Gym og Turn - Det er mantraet til NGTF. Grunnlaget legges, og deretter må det bearbeides over tid, lang tid. Da må man ha de beste rundt seg for å komme seg helt opp i Norges og verdens eliten!

Fra landslags gymnast i Romania til Bergen og elite trener i Bergens Turnforening.

Marius Uta som er hovedtrener for Konkurranse turn (apparat turn) tar jobben seriøst og videreutvikler sitt repertoar med videreutdanning og med mål om en doktorgrad innen Turn. Det har vært mange oppturer gjennom 2023

Orientering

Ingeborg Rygg Eikeland tok hele 4 strake NM gull for juniorer tidligere i år.

Hun gjorde også formidable løp i VM i romania tidligere i år og tok en meget sterk 5. plass!

Løpertalentet har begynt å få lang fartstid i Orientering og leverer nesten på bestilling for Bergens Turnforening Oreintering. Det blir spennende å følge henne videre i sin karriere gjennom 2024!

Samtidig har vi hos veteranene utøver som hevder seg internasjonalt med VM gull for Bjørg Kocbach å vise til både i 2022 og 2023!

“Man blir ikke så rent lite ydmyk når man gjør refleksjoner for året som har gått her i foreningen. Det er en krevende øvelse å henge med på alle aktiviteter som gjennomføres, meritter som oppnås og ivaretakelse av barn og unges interesser. Trenere som skal være motivert, økonomiske utfordringer i en krevende tid og være pådriver for å skape god kultur i Bergens Turnforening.

Bergens Turnforening har fokus på at stadig flere sliter og vil slite økonomisk framover. Vi hjelper flere familier i vår forening med økonomisk tilskudd og vi ser at dette vil vi gjøre i 2024 også. Vi strekker oss til det ytterste for å inkludere samtlige og bidra til at flest mulig skal legge sitt grunnlag i Bergens Turnforening.

Med ønske om at alle skal få en god julefeiring og at vi ser flest mulig tilbake etter nytt år.

Hilsen Asle Pedersen - Daglig leder, Bergens Turnforening

Påmelding til partier