Rytmisk Gymnastikk

Lurer du på hva RG er?

Foto: Tatiana Chrenogorova

Bergens Turnforening har et aktivt og levende miljø med mange gymnaster på ulike nivå og aldersgrupper. Og vi elsker rytmisk gymnastikk!

Enten du vil holde på med rytmisk gymnastikk (RG) som breddeaktivitet eller konkurranseaktivitet er Bergens Turnforening (BT) klar til å ta imot deg. Vi har åpne partier fra seks til 13 år. Fra tre år begynner gymnastene vanligvis med gymlek og basis turn i klubben.

Dette er rytmisk gymnastikk (RG)

Rytmisk gymnastikk var lenge en av få idretter som bare var for jenter. Nå har også gutter begynt å oppdage RG, som tidligere ble kalt rytmisk sportsgymnastikk. Det er en idrett som kombinerer dans, turn og kreativitet, og gir allsidig og god grunntrening. I Bergens Turnforening er RG en populær idrettsgren med over 150 gymnaster.

Vi bruker og konkurrerer med fem ulike redskaper: Tau, ring, ball, køller og vimpel (bånd), i tillegg til frittstående program. Redskapene skal være i bevegelse på ulike måter, kastes og fanges. Harmonien mellom kroppen, redskapet og musikken utgjør en helhet. Programmene kjøres individuelt eller i tropp, duo eller trio. Vi konkurrerer også som lag.

Her er det glade smil og hår til alle kanter på treningene, og både glitter, paljetter og stramme topper på oppvisning og konkurranse. Og vi heier på hverandre!

Fra nybegynner til elite

Som klubb jobber vi for å utvikle gymnastene i alle aldre og nivåer, fra nybegynnere til eliteutøvere. Den store bredden i klubben gjør det mulig for gymnastene å utvikle seg og etter hvert konkurrere på ulike nivåer, fra lokale konkurranser til nasjonale mesterskap.

Breddepartiene har oppvisninger om våren og før jul som alltid trekker et entusiastisk publikum. Vi er glade for å være tilbake på før-pandeminivå-antall på breddepartiene våre.

På konkurransepartiene er treningsmengden større enn på breddepartiene. I konkurranse blir gymnastene vurdert av et bredt dommerpanel basert på teknikk, artistisk uttrykk og vanskelighetsgrad.

Som andre konkurranseidretter krever RG mye trening, disiplin og utholdenhet. Flere av de unge bergensgymnastene er blant de beste i Norge.

Hardt arbeid og mye moro

Bak gode resultater ligger hardt arbeid fra både gymnastene og trenerne. Det er også et tegn på den sterke støtten fra foreldre og klubben som har bidratt til at gymnastene kan utvikle sitt potensiale og konkurrere på et høyt nivå.

BT har en av de største konkurransetroppene i RG i Norge, og det blir lagt merke til. I Glade RG Dager i Asker i april var BT største klubb, med 56 gymnaster på startlistene. Det er moro å reise og konkurrere sammen, og støtte og heie på hverandre.

Vi deltar også i internasjonale konkurranser og reiser på treningsleirer i Norge og utlandet. Vi har også jevnlig besøk fra utlandet, og arrangerer egen internasjonal vennskapskonkurranse, noe som gir stor inspirasjon. Klubben har også dyktige trenere og dommere som markerer seg nasjonalt.

Hovedtrener er Siri Kornstad, som har et unikt øye for hver enkelt utøver, legger ned umåtelig mye tid for klubben, og i tillegg dømmer på høyt nivå.

Du er velkommen til oss!

Tekst: Heidi Tofterå Slettemoen

Foto: Tatiana Chrenogorova