Varmt og inkluderende RG-miljø

Kom igjen! Whooo! Når en gymnast fra BT går på matten, står de andre jentene fra klubben og heier. Vi støtter hverandre i RG.

Bergens Turnforening ble etablert i 1882, og er et av byens eldste idrettslag. Vi har over 1000 medlemmer innen turn og RG, friidrett og orientering. De yngste er to-tre år, og de eldste over 80.

Som klubb har vi en lang historie med å inkludere og feire mangfoldet blant utøverne. Vi har en visjon om å være en inkluderende klubb som gir alle muligheten til å delta i idrett, uavhengig av bakgrunn, ferdighetsnivå eller erfaring.

Vi tar imot alle barn, ungdommer og voksne i et trivelig og aktivt miljø. Dette gjenspeiles i RG-avdelingen, der vi bevisst satser på å skape et mangfoldig og inkluderende miljø.

Slik kan du begynne

Fra tre år begynner gymnastene vanligvis med gymlek og basis turn i klubben. Vi stiller ingen krav til ferdigheter barna begynner hos oss, uansett alder. De profesjonelle trenerne våre sørger for sikker og kvalitativ innføring i grenen du velger.

Fra seks år til 13 år kan du begynne på åpne partier, RG for alle. Her legger vi stor vekt på å skape et inkluderende og støttende miljø for alle utøvere, uavhengig av alder, nivå eller ambisjoner. Vi har en helhetlig tilnærming til trening, som inkluderer teknisk ferdighetsutvikling, styrke- og kondisjonstrening, samt koreografi og musikalitet.

Rytmisk gymnastikk var lenge en idrett kun for jenter. Nå har også guttene begynt å oppdage RG, som tidligere ble kalt rytmisk sportsgymnastikk. Det er en idrett som kombinerer dans, turn og kreativitet, og gir allsidig og god grunntrening. I Bergens Turnforening er RG en populær idrettsgren med over 150 gymnaster.

Her er det glade smil og hår til alle kanter på treningene, og både glitter, paljetter og stramme topper på oppvisning og konkurranse. Og vi heier på hverandre!

Trivelig og aktiv klubb

En viktig del av det imponerende breddearbeidet vi gjør i RG handler om å skape et miljø der alle føler seg velkomne og akseptert. Klubben har nulltoleranse for mobbing, diskriminering og trakassering, og vi er opptatt av å fremme respekt, toleranse og inkludering blant utøvere, trenere og foreldre.

Vi legger også vekt på å skape et inkluderende og mangfoldig trenerteam i RG-avdelingen. Klubben jobber aktivt med å rekruttere og beholde trenere med ulik bakgrunn, erfaring og kompetanse, og dette bidrar til å skape et treningsmiljø som kan møte de forskjellige behovene og forventningene til utøverne.

Vi bruker mange timer i turnhallen på Sletten, reiser sammen på konkurranser og treningsleir, og blir godt kjent med hverandre og med gymnaster fra hele landet og utenfor landegrensene. Vi arrangerer også egen internasjonal vennskapskonkurranse.

Fra Ukraina til NM på hjemmebane

Vi har utøvere fra ulike kulturelle og sosioøkonomiske bakgrunner, og rekrutterer fra hele bergensregionen. Vi har utøvere fra ulike nasjonaliteter og etnisiteter. De siste årene har vi også vært heldige og fått mange nye gymnaster fra Ukraina, som har gitt et positivt løft til alle i og rundt Bergens Turnforening. Flere av gymnastene fra Ukraina blir å se på oppvisningsteppet når BT arrangerer junior-NM på hjemmebane i mai.

Gymnaster med funksjonsnedsettelser blir inkludert i de vanlige gruppene i RG-avdelingen, og kan utfordre seg selv og delta på lik linje med andre utøvere. Vi ønsker å skape et støttende og inkluderende miljø.

Vi drømmer også om å opprette et eget fond, som kan tilby økonomisk støtte til utøvere som har utfordringer med å dekke kostnadene til deltakelse, slik at alle kan delta i RG, uavhengig av økonomisk situasjon. Her trenger vi støttespillere og sponsorer.

Fra nybegynner til elite

Som klubb jobber vi for å utvikle gymnastene i alle aldre og nivåer, fra nybegynnere til eliteutøvere. Den store bredden i klubben gjør det mulig for gymnastene å utvikle seg og etter hvert konkurrere på ulike nivåer, fra lokale konkurranser til nasjonale mesterskap.

Breddepartiene har oppvisninger om våren og før jul som alltid trekker et entusiastisk publikum. Vi er glade for å være tilbake på før-pandeminivå-antall på breddepartiene våre.

På konkurransepartiene er treningsmengden større enn på breddepartiene. I konkurranse blir gymnastene vurdert av et bredt dommerpanel basert på teknikk, artistisk uttrykk og vanskelighetsgrad.

Som andre konkurranseidretter krever RG mye trening, disiplin og utholdenhet. Flere av de unge bergensgymnastene er blant de beste i Norge.

Vi er stolte av mangfoldet i klubben og innen RG, fra yngst til eldst, fra første forsiktige smil på matten, til medaljefangst i mesterskap.

Du er velkommen til oss!

Tekst: Heidi Tofterå Slettemoen

Foto: Tatiana Chrenogorova