Velkommen til junior-NM i RG i Bergen

Bergens Turnforening arrangerer junior-NM i rytmisk gymnastikk (RG) i Fana Arena 12. til 14. mai 2023.

60 gymnaster mellom 13 og 15 år er klare for vårens vakreste eventyr, junior-NM. Ti lag fra hele Norge kommer til Bergen denne helgen for å vise frem og konkurrere i idretten sin.

Junior-NM i rytmisk gymnastikk samler talenter fra hele landet for å konkurrere i forskjellige øvelser og kategorier, inkludert individuell konkurranse, lagkonkurranse og finaler. Gymnastene konkurrerer i ring, ball, køller og vimpel. De stiller også som i tropp. Gymnastene blir bedømt basert på teknikk, koreografi, musikalitet og vanskelighetsgrad.

Fana Arena og Bergen by

Bergens Turnforening ble grunnlagt i 1882, og er aktive innen turn, RG, friidrett og orientering og har over 1000 medlemmer som hver dag lager liv og røre i Turnhallen og Turnkassen på Sletten.

I junior-NM er vi vertskap i flotte Fana Arena, et populært idrettsanlegg i Bergen. NM gir en flott mulighet for gymnastene å konkurrere på en nasjonal arena og møte andre talenter fra hele landet. Det er også en mulighet for Bergen som by å vise frem sitt engasjement for idrett og støtte til gymnastikkfellesskapet.

Junior-NM i RG er ikke bare en konkurranse, det er også en anledning for gymnastene å vise sin kreativitet gjennom koreografi og musikkvalg. De arbeider i månedsvis med å forberede sine rutiner, trene hardt og prikke inn ferdighetene for å imponere dommere og publikum. Konkurransen er intens, men også en unik opplevelse som bidrar til personlig utvikling og vekst for de unge gymnastene.

Knytter bånd på tvers av RG-miljøet

I tillegg til den individuelle konkurransen, inkluderer junior-NM også lagkonkurranse. Dette fremmer samarbeid, lagånd og fellesskap blant gymnastene, og gir dem en mulighet til å styrke båndene med sine medutøvere og på tvers av klubbene, og representere klubben sin på nasjonalt nivå.

Det blir også arrangert vennskaps-galla lørdag kveld.

Et høydepunkt i junior-NM er finalene, der de åtte beste gymnastene i hvert apparat, får muligheten til å konkurrere om medaljer. Dette er en spennende del av konkurransen, der gymnastene kan vise frem sin spesialisering og dyktighet med sine beste redskap.

Junior-NM i rytmisk gymnastikk er også en anledning for dommere og trenere å møtes, utveksle erfaringer og diskutere utviklingen av idretten. Det er et viktig forum for læring og faglig utvikling, og bidrar til å heve nivået på rytmisk gymnastikk i Norge.

Vi gleder oss til en energisk og spennende RG-helg! Velkommen til Bergen!

Tekst: Heidi Tofterå Slettemoen

Foto: Tatiana Chrenogorova