Protokoll styremøte 4. oktober 2022

Tid/sted: 4. oktober 2022, kl 20-22/Turnhallen

Tilstede: Anna Lena Jammer, Tore Rønstad, Arne Rygg, David Johan Tjøswold

Forfall: Sigurd Njerve, Fredrik Sørensen

Innkalling og protokoll fra 25. august ble godkjent.

Arne

1. Orientering

1. Daglig leder orienterte om driften og har i forkant av styremøte sendt rundt en skriftlig orientering. For å avhjelpe problemer med lekkasje fra taket har vi godtatt et tilbud fra taktekker på kr. 40.000,- eks mva for å legge på remse med takpapp der de mener problemet ligger.

2. Status friidrett. Intet innmeldt.

3. Status orientering. Det har i høst vært tilnærmet ordinær aktivitet. Vi har bla. arrangert bedriftsløp og sprintcup. Av resultater nasjonalt har vi I september en første plass i Norgescupen junior.

4. Status turn. For å bedre økonomisk situasjon planlegges dugnad og lotteri.

Orienteringene ble tatt til etterretning.

1. Regnskap/økonomi

Regnskap for september var ikke klart til styremøtet. Det vil bli sendt rundt via epost. Asle har i dialog med styreleder startet et forarbeid med å avklare alternativer for hvordan vi kan programmere og budsjettere for 2023.
Den økonomiske situasjonen vil være en viktig sak på neste styremøte.

Sak 17/22  Ekstraordinært Årsmøte

Vi besluttet å innkalle til ekstraordinær årsmøte innen 27. oktober. Innkalling med sakspapirer må være ute to uker i forkant. Tore utformer forslag til innkalling og sakspapirer som sendes styret via epost for kommentarer og godkjenning.

Sak 18/22  Forvaltning av midler. (Oppfølging av sak 16/22 fra forrige styremøte)

Tore har på vegne av styret innhentet råd fra Johnny Stiansen (medlem av fondsstyret) og Gustav Sannem (som har bakgrunn fra finansforvaltning i Odfjell og er kandidat til valg som medlem av fondsstyret). Deres samstemte råd var: ”En kombinasjon av høyrentekonto, pengemarkedsfond og kredittfond bør være ambisjonen, med fokus på likviditet, lav risiko, og enkel forvaltning og rapportering. Det siste oppnår vi ved å plassere i produkter som DNB kan tilby i nettbanken slik at alt er tilgjengelig samme sted. Det er ikke stor forskjell på DNB og andre fondsforvaltere i de produktene som vi bør investere i. Aksje- og høykredittfond er annerledes, men vi anbefaler ikke at midlene plasseres her. Vi anbefaler heller ikke å tegne forvaltningsavtale med Søderberg. De kunne vært et alternativ til å ha et Fondsstyre for legatmidlene, men ikke som forvalter av bankmidler i Bergens Turnforening slik vi kan se.”

På denne bakgrunn har Tore og Gustav vært i møte med banken vi bruker, DnB, og de anbefaler et tilbud med lav risiko (nivå 2 av 5). Produktet heter DnB spare 30 og innebærer at 20% av midlene settes i pengemarked, 50,0% i renter og 30,0% i aksjer. Historisk avkastning har vært 6,2%. Forventet avkastning er beregnet til 3,5%. Årlig forventet standardavvik 4,8%.

Vi diskuterte hvor stor sum vi vil foreslå for årsmøtet å sette inn i DnB spare 30, om vi det er grunner for å undertegne en avtale som innebærer årlig kostnader er 0,41%, eller om vi like godt kan kjøpe andeler direkte med forvaltningkostnader på 0.36%, og vi tok opp behovet for et styringsmandat og robusthetskriterium.

Gustav har tilbudt seg å skrive ut en begrunnelse som vi kan legge fram for årsmøtet. Tore vil på bakgrunn av denne, diskusjonen på styremøtet, og i dialog med Asle, utforme et utkast til anbefaling fra styret til årsmøtet, som sendes via epost rundt i styret for kommentarer og godkjenning før innkallingen til årsmøtet går ut.

Sak 19/22: Innstilling til valg på årsmøtet.

I etterkant av forrige styremøte har vi i rollen som valgkomite fått ja fra tre kandidater til styret og en kandidat til fondsstyret. Vi arbeider ennå med å finne kandidater til ny valgkomite og kontrollkomite. Tore lager en innstilling som sammen med de andre sakspapirene sendes til styret for godkjenning.

Eventuelt

David minner om årshjulet: vi må be gruppene om melde inn hallbehov for 2023